25 september 2011

Söndagsbrunch med scones och kokta ägg. Jag tog ett grundrecept på havrescones, men la i både solrosfrön och linfrön. Tog även filmjölk istället för mjölk. Hade även inne dom i ugnen några minuter längre än vad som stod i receptet. För jag tycker alltid mina scones blir så degiga. Resultatet blev sedan riktigt bra. Lite mer matiga. Sedan avnjöts dem med philadelfiaost, trädgårdsbärs-marmelad, sirap och ost.
Mumsfilibaba!
 fotograf: Cornelia Kumpula

  • 3 ½ dl filmjölk
  • 100 gram smör
  • 2 ½ dl havregryn
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 msk socker
  • 1 tsk salt
  • 1 ½ dl solrosfrön
  • 1 ½ dl linfrön
Rör ihop alla torra ingredienser, smula sedan i smöret. Och rör i filmjölken. Ingen knådning! Forma sedan till 4 lika stora bollar och platta sedan till dem på bakplåtsklädd plåt. In i dem på 250 grader i ca 10-15 minuter, jag vill ju inte ha dem så kladdiga och gärna ha en rejäl skorpa. Så jag hade i dom 15 minuter!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du har tagit! Hur inbjudande som helst :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Bilderna är jättefina med det var Cornelia som tog dem!

    SvaraRadera